fredag 23. mai 2008

Smartboard og notebook

På skolen vår er vi inne i en "prøveperiode" med bruk av smartboard. Vi har foreløpig kjøpt inn 2 stk, som er plassert i to ulike grupperom/fellesrom. Dette for å få lærerne til å lettere kunne bruke det. Jeg har et håp at flere å flere finner dette interessant, slik at det blir tatt mer i bruk. Jeg mener at smartboard'en er fremtidens tavle i alle klasserom. Selv har jeg brukt smartboard i undervisninga hver uke. Jeg har brukt den mye i engelskundervisning på 3. trinn.
Da jeg var på BETT-messen i London i januar, fikk jeg øynene opp for 2simple (her er en link til de norske versjonene - EnkelIKT)og mange av de programvarene de har. 2Paint A Picture er ett av dem, og det har vi nå på prøve her på skolen. Av de lærerne som jeg har fått vist det fram til, så har jeg fått mye positiv tilbakemelding.

2Paint A Picture er et maleprogram for hele grunnskolen, der du kan ekperimentere med ulike maleteknikker, verktøy og spesielle effekter. Når du bruker dette programmet på smartboard, kan du bruke vanlige malepensler, slik at du får en større følelse av å virkelig male. Jeg anbefaler det å ta en titt på nettsiden som jeg har henvist til lenger oppe i teksten.

Ellers har jeg brukt notebook, som er en programvare som følger med smartboard, og kan lastes ned her: http://www2.smarttech.com/st/enUS/Products/SMART+Board+software/default.htm
Jeg har laget egne undervisninsopplegg i tillegg til at jeg har lastet ned ferdige opplegg fra smartskole sine nettsider.

Jeg føler nå at jeg har noe kunnskap om smartboard og notebook, så dersom noen trenger tips og ideer, så kanskje jeg kan hjelpe til. Men ingen garanti:-)

Jeg tar også gjerne imot tips og ideer fra dere der ute.

Ingen kommentarer: